Wilt u garant staan voor een vriend, familielid of partner die een visum voor kort verblijf nodig heeft? Dan vult u de garantverklaring in.

De garantverklaring vindt u op de website van het IND(externe link). 

Garantverklaring(externe link)

Voor het legaliseren van de garantverklaring maakt u een afspraak in het Stadhuis.

Garantverklaring legaliseren(externe link)

Wat is een garantverklaring?

Een visum voor kort verblijf geldt voor maximaal 90 dagen en heet ook wel toeristenvisum. Met een garantverklaring verklaart u dat u garant staat voor de eventuele verblijfskosten van deze persoon. Ook eventuele schulden die de bezoeker maakt, kunnen op u worden verhaald. U vult het formulier garantstelling eerst zelf thuis in. Voor het ondertekenen en legaliseren van de garantverklaring maakt u een afspraak om deze in het Stadhuis te ondertekenen.

Hoe werkt het aanvragen van een garantieverklaring?

U print de garantverklaring en vult deze helemaal in. U maakt een afspraak. Tijdens de afspraak ondertekent het garantformulier. Dit doet u in het bijzijn van de ambtenaar, in het Stadhuis. Daarna legaliseert de ambtenaar uw handtekening aan de hand van uw legitimatiebewijs.

U stuurt zelf de verklaring op naar de persoon die het visum wil aanvragen. Die gaat daarmee naar de Nederlandse vertegenwoordiging in zijn of haar land om het visum aan te vragen.

Wat kost de garantverklaring?

De legalisatie van de garantverklaring kost € 14,50.

Wat zijn de voorwaarden?

Bent u gehuwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner ook meekomen naar het Stadhuis. U en uw partner laten een geldig legitimatiebewijs zien en ondertekenen het garantieformulier. 

Heeft deze informatie u geholpen?