1965, Büllerlaan, Kennemer College
Materiaal: keramiek

Levenscyclus – Piet Schoenmakers

Hoe maak je een nieuw en zeer doelmatig en zakelijk gemeentehuis levendig? Met een kunstwerk, zo bedacht het gemeentebestuur in 1966. Kunstenaar Piet Schoenmakers kreeg de opdracht om aan de buitenkant te verbeelden waarmee men zich binnen het gemeentehuis bezighoudt. En dat is heel-wat. Van een paspoort en rijbewijs ophalen, de aangifte van een geboorte, een trouwerij, tot en met melding van overlijden.

Schoenmakers koos dan ook als onderwerp Levenscyclus. De stijl heeft duidelijk het stempel van de jaren zestig. De afgebeelde figuren zijn simpel in heldere kleurvlakken gemaakt. Als bij een stripverhaal of, zo je wilt, bij een oud-Grieks mozaïek. Op elk van de zes vlakken staat een fase uit de levenscyclus. Van baby en indiaantje spelende kinderen, de scholier, het huwelijk(sbootje) en het gezin, tot aan de ouderen en tot slot de man met de zeis die de dood verbeeldt.

Het reliëf is in losse delen gemaakt en gebakken. Uit nood, want welke oven kan een werk bergen van negen meter lang en 10.000 kilo zwaar? Op die manier werd tijdens het bakken ook het risico op breuken verminderd. Daarnaast bood de verdeling ook het voordeel dat de kleuren niet konden doorlopen. Als je keramiek beschildert, vormt dat een niet te verwaarlozen risico.

Het kunstwerk kreeg na de sloop van het Stadskantoor gelukkig een passende nieuwe plek. Het staat sinds 2014 pal voor het Kennemer College. Niet alle levensfasen van het kunstwerk zijn daar geweest, maar wel die van de scholieren. Misschien wel de spannendste of meest veelbelovende.