Het was flink schrikken bij het ongeluk op de Laan van Archeologie, vlakbij basisschool de Zeester, op 13 februari: ambulances, 2 gewonde fietsers en – het minst erg – schade aan een auto. 

Tweehonderd meter verderop ging ik bij de rotonde Watermolen aan de ingang van de Broekpolder in gesprek met raadslid Ismail Ilhan en omwonenden. Van alle plekken in Beverwijk roept deze rotonde de meeste klachten op over verkeersonveiligheid. Ook terwijl ik er was, zag ik het een aantal keer bijna misgaan. 

Het probleem met de meest onveilige kruispunten is dat ze juist veilig aanvoelen. Ook deze rotonde voelt op het eerste gezicht veilig. Maar fietsers komen van twee kanten, zitten snel in de dode hoek en zowel fietsers als auto’s rijden er snel. 

Er zijn al maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren, maar nog niet genoeg. Daarmee gaan we aan de gang. Niet alleen bij de Watermolen, maar ook op andere punten. 

Recent is een onderzoek afgerond naar onveilige kruispunten in Beverwijk en we zijn gestart met een plan van aanpak voor de meest onveilige punten. 

Voor een aantal plekken die hoog scoren in de lijst met onveilige kruispunten zijn we al aan de slag. Zo ligt er voor de rotonde Wijk aan Duinerweg – Plesmanweg (de pizza-rotonde) een voorlopig ontwerp, waarop je tot 15 maart kunt reageren. En bij het kruispunt Peperstraat – Breestraat staat een verkeersbesluit in de planning in lijn met het advies van de Fietsersbond. Dit kruispunt staat al langer op nr. 1 als meest onveilige kruispunt in Beverwijk, dus het is hoog tijd dat we daar verbetering aanbrengen.

Naast alles wat de gemeente kan doen, is het belangrijk te beseffen dat wanneer je auto rijdt, je letterlijk rondrijdt in een dodelijk wapen van een paar duizend kilo. Rij dus bewust. Als het op verkeersveiligheid aankomt, zitten we allemaal aan het stuur. Â