Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten in de raadzaal van het stadhuis? Op deze pagina leest u hoe u dat regelt.

Algemene informatie

De ceremonie vindt plaats in de trouwzaal (Raadzaal) op werkdagen tussen 9.30 en 11.30 uur of tussen 13.30 en 16.30 uur. U mag maximaal 80 gasten uitnodigen. De kosten bedragen € 564,00. Dit is exclusief extra kosten, zoals voor getuigen van de gemeente of een internationaal uittreksel.

U hoeft niet meer naar het stadhuis te komen om uw huwelijk of partnerschap te melden (voorheen ondertrouw). Dit kunt u volledig online regelen. Zorg ervoor dat u de melding minimaal 6 weken voor de gewenste datum doet. Liever alles aan de balie regelen? Maak dan online een afspraak of via telefoonnummer 0251-256256. Hieronder leest u stap voor stap hoe het werkt.

Bijzonderheden kunnen zijn:

  • Getuigen van de gemeente: € 31,85 per getuige.
  • Internationaal uittreksel van het huwelijk: € 17,10 (een trouwboekje is 3 maanden geldig als uittreksel).

Stap 1: de voorbereiding

Voordat u de melding online kunt doen, heeft u de volgende zaken nodig:

  • DigiD van beide partners.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) van beide partners.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de getuigen.
  • Het Burgerservicenummer (BSN) van uw partner.
  • Een keuze voor een trouwambtenaar. Bekijk de beschikbare trouwambtenaren op de website van de gemeente Beverwijk.

Als u een eigen BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) heeft, zorg dan voor:

  • Het aanwijsbesluit van de gemeente waar de BABS vandaan komt.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de BABS.
  • De beëdiging van de BABS.

Let op: U betaalt de kosten direct via iDEAL aan het einde van het formulier. Controleer ook de belangrijke informatie onderaan deze pagina.

Stap 2: Maak online uw melding

Als u alle documenten heeft verzameld en een datum heeft gekozen, kunt u samen met uw partner de melding starten. Het online formulier is ook geschikt voor huwelijken op een eigen locatie of in het weekend. Let op dat u de juiste keuzes maakt.

Start melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap

Stap 3: Burgerlijkestand controleert uw melding

Wij controleren binnen 1 week of alle gegevens kloppen en of de trouwzaal (Raadzaal) beschikbaar is op de gekozen datum. Als de datum niet mogelijk is, nemen we contact met u op om een nieuwe datum te kiezen. Mocht er iets anders niet kloppen, hoort u dat ook binnen een week. Is alles goedgekeurd? Dan gaan we door naar de ceremonie.

Stap 4: De ceremonie

Het is tijd voor de ceremonie! We vragen u om 15 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. De bode ontvangt u en begeleidt u naar de trouwzaal. Zorg dat beide partners en de getuigen een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) bij zich hebben. Dit is wettelijk verplicht.

Belangrijke informatie

  • Beide partners wonen in Nederland.
  • Als één van de partners geen Nederlander is, kan het nodig zijn om een verklaring van ongehuwd zijn in te leveren. Bekijk de afbeelding hieronder of dit voor u van toepassing is.
  • Bent u of uw partner eerder getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap aangegaan? Dan hebben hiervan gegevens nodig, namelijk: namen van beide partners, de datum wanneer het huwelijk of de partnerschap plaatsvond en de datum van de ontbinding.
  • Heeft u geen eigen getuigen? Geen zorgen, u kunt om een getuige van de gemeente vragen. U betaalt hiervoor € 31,85 per getuige.
  • In sommige gevallen kunt u een uittreksel van het huwelijk/partnerschap nodig hebben, een voorbeeld is voor de aanvraag van een visum (bij verhuizing naar buitenland). U vindt hier meer over op uittreksel burgerlijke stand.
    Wilt u een uittreksel van het huwelijk of partnerschap ontvangen? U betaalt hiervoor €17,10.
  • Wilt u graag een trouwboekje ontvangen? Dit kan. U betaalt hiervoor € 32,95.
  • Vergeet niet alvast na te denken welke achternaam u wilt gebruiken.
Verklaring trouwen

Heeft deze informatie u geholpen?