Trouwen op éénmalig aangewezen trouwlocatie

Wilt u graag trouwen of uw partnerschap laten registeren op een plek die geen vaste trouwlocatie is? Op deze pagina leest u hoe u dit regelt en wat u nodig heeft.

Algemene informatie

U heeft gekozen voor een zelfgekozen trouwlocatie binnen de gemeentegrenzen van Beverwijk. Deze locatie staat niet op de pagina Trouwlocaties. Voldoet de locatie aan de voorwaarden? En mag u de locatie gebruiken? U en de gemachtigde van de locatie (bijvoorbeeld de eigenaar) leggen de afspraak vast in het ‘akkoord eenmalige trouwlocatie’. Het ingevulde formulier stuurt u mee met uw aanvraag voor de eenmalige trouwlocatie.

De kosten van het huwelijk of partnerschap hangen af van de datum, tijd en beschikbaarheid. Voor een indicatie kunt u terecht op Start uw melding.

U hoeft niet meer naar het stadhuis te komen om uw huwelijk of partnerschap te melden (voorheen ondertrouw). Dit kunt u volledig online regelen. Zorg ervoor dat u de melding minimaal 6 weken voor de gewenste datum doet. Liever alles aan de balie regelen? Maak dan online een afspraak of via telefoonnummer 0251-256256. Hieronder leest u stap voor stap hoe het werkt.

Bijzonderheden kunnen zijn:

  • Getuigen van de gemeente: € 31,85 per getuige.
  • Internationaal uittreksel van het huwelijk: € 17,10 (een trouwboekje is 3 maanden geldig als uittreksel).
  • Een eigen BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand): € 153,00

Wilt u liever een door de gemeente aangewezen trouwlocatie? Bekijk dan eerst de trouwlocaties.

Voorwaarden

Uw gekozen locatie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:  

  • De locatie ligt in de gemeente Beverwijk (Beverwijk of Wijk aan Zee).
  • Is het een buitenlocatie? Dan regelt u ook een binnenlocatie. Deze plek ligt maximaal 2 kilometer van de buitenlocatie. U kunt hier naartoe als het slecht weer is. De trouwambtenaar beslist wanneer de binnenlocatie gebruikt wordt.
  • De plek is openbaar en vrij toegankelijk. Ook voor mindervaliden.
  • Varend, rijdend of vliegend trouwen kan niet.
  • De locatie is representatief, heeft een goede reputatie en is veilig.
  • De locatie heeft alle verplichte vergunningen.
  • Er is goede verlichting.
  • Er is een kleedruimte voor de ambtenaar om persoonlijke spullen op te bergen.
  • Er is een ruimte die op slot kan voor het bewaren van de trouwakte.
  • De locatie is beschikbaar vanaf een uur voor de ceremonie tot een uur na de ceremonie.
  • Er is toestemming van de locatie en dit is vastgelegd: akkoord eenmalige trouwlocatie

Stap 1: de voorbereiding

Voordat u de melding online kunt doen, heeft u de volgende zaken nodig:

  • DigiD van beide partners.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) van beide partners.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de getuigen.
  • Het Burgerservicenummer (BSN) van uw partner.
  • Een keuze voor een trouwambtenaar. Bekijk de beschikbare trouwambtenaren op de website van de gemeente Beverwijk. Geef uw voorkeur voor een BABS aan in het formulier; wij controleren de beschikbaarheid.
  • De bevestiging van uw trouwlocatie voor de gewenste datum.
  • Een ingevuld aanwijsverzoek van de trouwlocatie (download het formulier).

Als u een eigen BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) heeft, zorg dan voor:

  • Het aanwijsbesluit van de gemeente waar de BABS vandaan komt.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de BABS.
  • De beëdiging van de BABS.

Let op: U betaalt de kosten direct via iDEAL aan het einde van het formulier. Controleer ook de belangrijke informatie onderaan deze pagina.

Stap 2: Maak online uw melding

Als u alle documenten heeft verzameld en een datum heeft gekozen, kunt u samen met uw partner de melding starten. Het online formulier is ook geschikt voor huwelijken op een eigen locatie of in het weekend. Let op dat u de juiste keuzes maakt.

Start melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap

Stap 3: Burgerlijkestand controleert uw melding

Wij controleren binnen 1 week of alle gegevens kloppen en of uw wensen uitvoerbaar zijn. Als u een trouwambtenaar van de gemeente heeft gekozen, controleren wij of deze beschikbaar is op de gekozen datum. Heeft u een eigen BABS, dan is deze controle niet nodig. Mocht er iets anders niet kloppen, dan nemen we binnen een week contact met u op. Is alles goedgekeurd? Dan gaan we door naar de ceremonie.

Stap 4: De ceremonie

Het is tijd voor de ceremonie! We vragen u om 15 minuten voor aanvang aanwezig te zijn op de locatie. Zorg dat beide partners en de getuigen een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) bij zich hebben. Dit is wettelijk verplicht.

Belangrijke informatie

  • Beide partners wonen in Nederland.
  • Als één van de partners geen Nederlander is, kan het nodig zijn om een verklaring van ongehuwd zijn in te leveren. Bekijk de afbeelding hieronder of dit voor u van toepassing is.
  • Bent u of uw partner eerder getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap aangegaan? Dan hebben hiervan gegevens nodig, namelijk: namen van beide partners, de datum wanneer het huwelijk of de partnerschap plaatsvond en de datum van de ontbinding.
  • Heeft u geen eigen getuigen? Geen zorgen, u kunt om een getuige van de gemeente vragen. U betaalt hiervoor € 31,85 per getuige.
  • In sommige gevallen kunt u een uittreksel van het huwelijk/partnerschap nodig hebben, een voorbeeld is voor de aanvraag van een visum (bij verhuizing naar buitenland). U vindt hier meer over op uittreksel burgerlijke stand.
    Wilt u een uittreksel van het huwelijk of partnerschap ontvangen? U betaalt hiervoor €17,10.
  • Wilt u graag een trouwboekje ontvangen? Dit kan. U betaalt hiervoor € 32,95.
  • Vergeet niet alvast na te denken welke achternaam u wilt gebruiken.
Verklaring trouwen

Heeft deze informatie u geholpen?