Van 30 maart tot en met 11 mei 2022 ligt het Rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas ter inzage bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) in Haarlem. Wilt u meer weten over het plan? Klik op de onderstaande link.

Actualisatie Rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas(externe link)

Het Rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas beschrijft de wijze waarop de rampenbestrijding op het terrein van Tata Steel is geregeld en hoe de rampenbestrijdingsorganisatie is ingericht. Het ‘Besluit Veiligheidsregio’s’ regelt dat het rampenbestrijdingsplan iedere drie jaar wordt geactualiseerd. Na elke actualisatie is de veiligheidsregio verplicht de geactualiseerde versie ter inzage te leggen.

Zienswijze indienen

Het rampenbestrijdingsplan kunt u downloaden via www.vrk.nl/terinzage(externe link). Als belanghebbende heeft u de mogelijkheid zowel mondeling als schriftelijk zienswijzen naar voren brengen in de periode van 30 maart tot en met 11 mei. Wilt u mondeling een zienswijze indienen? Of heeft u vragen over het Rampenbestrijdingsplan Tata Steel? Neem dan contact op met het Veiligheidsbureau via telefoonnummer 023-5159777

Schriftelijke zienswijzen kunt u via mail zenden aan vrk@vrk.nl onder vermelding van uw naam, adres en ‘zienswijze Rampenbestrijdingsplan Tata Steel’. 

Via de post kan dit naar:
Veiligheidsregio Kennemerland 
t.a.v. het Veiligheidsbureau Kennemerland
Postbus 5514
2000 GM Haarlem

Vaststelling

Het definitieve Rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas wordt, na verwerking van zienswijzen, op 11 juli door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio vastgesteld

Vragen en antwoorden

Rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas 2022

Mocht je vraag hier niet bij staan of wil je een nadere toelichting over een bepaald onderwerp, dan helpen wij je hier graag bij. Stuur een mail naar vbk@vrk.nl onder vermelding ‘Rampenbestrijdingsplan Tata Steel’.

  1. Wat is een rampenbestrijdingsplan?
    Het rampenbestrijdingsplan is voor het voorkomen van branden, rampen en crises. Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio’s. In een veiligheidsregio werken brandweer, gemeente, politie, de medische hulpverlening en vele andere partijen samen. Veiligheidsregio’s bestrijden rampen en ongevallen. Ook zorgen ze voor regionale crisisbeheersing. Een veiligheidsregio maakt rampenbestrijdingsplannen voor bedrijven en instellingen waar sprake is van gevaarlijke stoffen en chemische processen. Hierin staat in ieder geval welke personen en instanties betrokken zijn als zich een ramp of crisis voordoet, wie welke maatregelen neemt, wie de bevolking informeert en welke maatregelen daarvoor nodig zijn.
  2. Waarom een rampenbestrijdingsplan?
    Tata Steel IJmuiden en Linde Gas Benelux zijn zogeheten Brzo-bedrijven. Doordat in beide bedrijven sprake is van gevaarlijke stoffen en chemische processen vallen ze onder het Besluit risico’s en zware ongevallen (Brzo). In dat besluit staan bepalingen en voorschriften voor chemiebedrijven die gevaarlijke stoffen produceren, transporteren, opslaan of gebruiken. Tata Steel IJmuiden en Linde Gas Benelux zijn zogenoemde ‘hogedrempelinrichtingen’ vanwege de hoeveelheid stoffen die in de inrichting aanwezig (mogen) zijn en hebben daarom een wettelijk voorgeschreven intern noodplan. Het RBP Tata Steel IJmuiden is het extern noodplan van de overheid zoals verplicht is in de Wet en het Besluit veiligheidsregio’s.
  3. Wat staat er in het rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas?
    Het rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas (RBP Tata Steel)  beschrijft de rampenbestrijding bij een incident met gevaarlijke stoffen op het terrein van Tata Steel en andere incidenten of zware ongevallen met impact voor het bedrijf en de omgeving. Met het plan is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en is vastgelegd dat alle betrokken hulpdiensten op dezelfde manier omgaan met een ramp op het terrein van Tata Steel, inclusief Linde Gas Benelux. In het rampenbestrijdingsplan staat ook een aantal richtinggevende scenario’s die zouden kunnen plaatsvinden op het terrein. Deze scenario’s geven duidelijkheid over mogelijke risico’s voor het bedrijventerrein of daarbuiten, en welke organisaties, (hulp)diensten een rol hebben.
  4. Voor wie is dit plan bedoeld?
    Dit plan is geschreven voor partijen en crisisfunctionarissen die een (actieve) rol hebben bij de bestrijding of beheersing van een ramp of crisis op het terrein van Tata Steel. Dat zijn de bedrijven Tata Steel en Linde Gas zelf, maar ook de Veiligheidsregio Kennemerland, partners en gemeenten. Dit plan helpt deze partijen om zich goed voor te bereiden op hun rol en dat zij weten wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn.
  5. Waarom wordt dit plan nu gepubliceerd?
    Het Rampenbestrijdingsplan Tata Steel wordt ten minste éénmaal per drie jaar geactualiseerd. Zo staat het in artikel 6.1.7 Besluit Veiligheidsregio. Bij de herziening houden we rekening met veranderingen die zich bij Tata Steel en de Veiligheidsregio Kennemerland hebben voorgedaan. Bijvoorbeeld Tata Steel heeft werkprocessen veranderd dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen of er zijn nieuwe inzichten omtrent te nemen maatregelen bij rampen. Dit jaar moet het plan opnieuw geactualiseerd worden. Het huidig RBP Tata Steel dateert van 1 juni 2019.
  6. Wat is anders in deze versie van het plan?
    In het nieuwe plan is meer aandacht besteed aan het proces waarschuwen en informeren van de bevolking en (crisis)communicatie. Daarnaast zijn de zogenoemde ‘maatgevende BRZO-scenario’s’ aangepast aan de hand van nieuwe Veiligheidsrapporten van Tata Steel en Linde Gas. Op basis van nieuwe inzichten zijn de afgesproken maatregelen waar nodig aangepast. Door herziene berekeningen van scenario’s vallen de gemeenten Heiloo en Oostzaan nu ook binnen het potentieel effectgebied. Verder zijn om de leesbaarheid te vergroten onder meer redactionele aanpassingen gedaan en dubbelingen ten opzichte van andere crisisplannen verwijderd. Ook is opnieuw gekeken naar de samenwerkingsafspraken tussen de verschillende partijen. Deze zijn waar nodig vernieuwd. Achterin deel I van het RBP staat een volledig overzicht van de wijzigingen.
  7. Ik woon in de omgeving van Tata Steel, moet ik mij zorgen maken over de gevolgen van een ramp bij Tata Steel?
    In dit rampenbestrijdingsplan gaan we uit van de meest extreme scenario’s, onder de meest ongunstige (weers)omstandigheden, waarbij bovendien de beveiligingsmaatregelen niet effectief blijken te zijn. De kans dat deze situaties werkelijkheid worden is heel klein, niettemin bereiden wij ons daarop voor. Zodat -mocht er een ramp gebeuren- de betrokken partijen weten wat zij moeten doen en bewoners zo snel mogelijk worden gewaarschuwd en geïnformeerd via de WAS-palen (sirenes), NL-Alert, via het twitteraccount van de VRK, de website van de VRK (www.vrk.nl(externe link)) en NHNieuws.
  8. Welk risico loop ik als er een ramp gebeurt bij Tata Steel?
    De grootste risico’s zijn het plotseling vrijkomen van grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen zoals hoogovengas, ammoniak, zuurstof en stikstof. De impact ervan hangt van veel factoren af, zoals de hoeveelheid stof die vrijkomt, de snelheid waarmee veiligheidsmaatregelen genomen worden, de weersomstandigheden en de tijd waarbinnen het incident bestreden wordt. In de meest ongunstige situatie kunnen binnen en buiten het Tata Steel terrein, mensen gewond raken of overlijden.
  9. Wat kan ik zelf doen om voorbereid te zijn op een ramp bij Tata Steel?
    Op de site van de Veiligheidsregio Kennemerland www.vrk.nl(externe link)  en www.crisis.nl/wees-voorbereid/(externe link) staan praktische tips hoe je je het beste kunt voorbereiden op rampen, calamiteiten en noodsituaties. Denk aan: “Ga naar binnen, sluit deuren en ramen en zet (mechanische) ventilatie uit.” Mocht er een ramp of gevaarlijke situatie gebeuren bij Tata Steel dan word je gealarmeerd (bijvoorbeeld via NL-Alert) en geïnformeerd door Veiligheidsregio Kennemerland. Het is dan wel voor je eigen veiligheid van belang om instructies zo spoedig mogelijk op te volgen.
  10. Waarom zijn er twee delen van het rampenbestrijdingsplan Tata Steel/Linde Gas?
    Het plan bestaat uit twee delen, namelijk een algemeen deel (1) en een deel waarin verschillende rampscenario’s zijn uitgewerkt. (2). In het algemene deel staan de kaders, afspraken en aandachtspunten die bedoeld zijn voor het uitvoeren van de rampenbestrijding op en rond het bedrijf. Deel II bevat de uitwerking van scenario’s waarbij hoogovengas, ammoniak, zuurstof en stikstof vrijkomen op het terrein van Tata Steel.
  11. Hoe wordt voorkomen dat een ramp met hoogovengas, ammoniak, zuurstof en stikstof gebeurt en wie let daarop?
    Beide bedrijven, Tata Steel en Linde Gas vallen onder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO, 2015) vanwege de soort en hoeveelheden van diverse gevaarlijke stoffen die daar aanwezig zijn en worden verwerkt. Het BRZO heeft tot doel het voorkomen van- en beheersen van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen. Het besluit stelt hiertoe eisen aan de meest risicovolle bedrijven in Nederland. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voert het bevoegd gezag uit, namens de Provincie Noord-Holland. De Omgevingsdienst werkt daarbij samen met de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK), de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie) en de Waterschappen. Toezicht gebeurt in nauwe samenwerking tussen deze diensten.
  12. Mogen deze gevaarlijke stoffen in een dichtbevolkte omgeving als de IJmond zomaar gebruikt worden?
    Ja, deze gevaarlijke stoffen mogen worden gebruikt. Het BRZO geeft daarvoor het kader.
  13. Wat gebeurt er met onze inspraakreacties?
    In de periode van terinzagelegging worden de zienswijzen verzameld. Zienswijzen kunnen op twee manieren ingediend worden, namelijk schriftelijk (per e-mail) of mondeling. Voor meer informatie, zie onze website. Binnen 1 week ontvang je een ontvangstbevestiging.

Iedere zienswijze wordt voorzien van een reactie door de veiligheidsregio. Dat kan zijn een toelichting op bepaalde informatie of (indien passend) een toevoeging aan het ontwerpbesluit.