Westerhoutplein
Het Westerhoutplein wordt heringericht. Daarbij wordt de doorsteek veiliger en overzichtelijker. Het college van Beverwijk heeft een aangepast ontwerp vastgesteld. Op 18 augustus 2025 starten de werkzaamheden aan het Westerhoutplein.
Op 18 augustus 2025 starten we met werkzaamheden aan het Westerhoutplein. We werken aan de Vondellaan en de Zeestraat tot halverwege oktober. Om dit veilig te kunnen doen, sluiten we deze wegen in fases af. Voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer zijn er omleidingsroutes. Deze routes staan duidelijk aangegeven met verkeersborden. Fietsers en voetgangers kunnen langs het werk lopen of fietsen. Er worden speciale loopplanken geplaatst zodat u de werkzaamheden veilig kunt passeren.
Planning van werkzaamheden
De werkzaamheden vinden plaats in drie fases. Die zetten we hier overzichtelijk op een rij. Elke fase heeft een andere omleidingsroute. Onderaan deze pagina kunt u ze bekijken en downloaden.
- Fase 1 – Vondellaan dicht (vanaf 18 augustus). Westerhoutweg bereikbaar door tweerichtingsverkeer op de Vondellaan vanuit de kant van het ziekenhuis. Omleiding doorgaand verkeer over de Binnenduinrandweg.
- Fase 2 – Vondellaan en Duinwijklaan dicht (vanaf circa 8 september). Westerhoutweg is bereikbaar vanuit de kant van de rotonde. Omleiding doorgaand verkeer over de Binnenduinrandweg.
- Fase 3 – Zeestraat dicht (vanaf circa 29 september). Bewoners kunnen hun woning bereiken door tijdelijk tweerichtingsverkeer. Omleiding doorgaand verkeer: tijdelijk rechtsaf in de Zeestraat, door de Groenelaan.
Lever uw afval tijdelijk op een andere plek in
Vanwege de werkzaamheden zijn sommige wegen tijdelijk niet bereikbaar voor de vuilniswagen. Daardoor kan HVC op sommige plekken geen containers legen. We vragen u om uw container tijdelijk op een andere plek aan te bieden. Op de kaarten van de omleidingsroutes ziet u waar deze tijdelijke plekken zijn.
- Fase 1 – Vondellaan dicht (vanaf 18 augustus). Geen wijzigingen voor de afvalinzameling.
- Fase 2 – Vondellaan en Duinwijklaan dicht (vanaf circa 8 september). Woont u aan de Vondellaan tussen nummer 60 en 108? Zet dan uw container bij één van de tijdelijke plekken op de Westerhoutweg 22 of tegenover Vondellaan 46.
- Fase 3 – Zeestraat dicht (vanaf circa 29 september). Woont u aan de Zeestraat tussen nummer 133 en 166? Zet dan uw container bij één van de tijdelijke plekken op de Westerhoutweg 22 of Zeestraat 146. Let op: Door een andere rijrichting in de straat, moet u uw container tijdelijk aan de even kant van de Zeestraat neerzetten.
Hoe kwam het ontwerp tot stand?
De huidige inrichting van de doorsteek van het Westerhoutplein is onduidelijk waardoor er gevaarlijke verkeersituaties kunnen ontstaan. Om te zorgen voor een veiligere verkeerssituatie hebben wij een ontwerp gemaakt voor een nieuwe inrichting van de verkeersdoorsteek op het Westerhoutplein.
Omwonenden konden sinds december 2023 reageren op het voorlopig ontwerp van de doorsteek Westerhoutplein. Deze reacties zijn waar mogelijk verwerkt in de plannen. Het verslag en het aangepaste ontwerp zijn hieronder te downloaden. In het verslag zijn alle opmerkingen en vragen opgenomen. De insprekers ontvingen zelf via een mail hun eigen inspreeknummer. Hiermee kunnen zij hun reactie en de antwoorden op hun vragen terugvinden.
In de 42 reacties kwamen twee onderwerpen veelvuldig aan bod. Die worden hieronder nader toegelicht. De rest van de reacties (en beantwoording) kunt u lezen in het verslag.
- Parkeerplaatsen Zeestraat: In het oorspronkelijke ontwerp hebben we twee parkeerplaatsen uit de Zeestraat verplaatst naar de Vondellaan. Aan de hand van uw reacties zijn we op zoek gegaan naar een beter alternatief. Dat hebben we mede door de hulp van de bewoner van Zeestraat 153 gevonden. Hierdoor kunnen we de twee parkeerplaatsen in de Zeestraat zelf compenseren. We denken hiermee tegemoet te komen aan de bezwaren. U kunt de nieuwe parkeerplaatsen vinden in het aangepaste ontwerp op de website.
- Snelheid blijft 50 km/u: We kunnen het besluit niet nemen om van de belangrijke verkeersaders Zeestraat en Vondellaan 30km/u-wegen te maken. Deze besluiten moeten we integraal behandelen voor heel Beverwijk. We werken aan een plan waarin we dit soort verkeersaders beoordelen. Dat valt echter buiten dit project.
Wat de aanpak van het te snelle verkeer betreft, hebben we diverse snelheid remmende maatregelen overwogen, zoals drempels en zebrapaden. De conclusie is dat het op de locatie van de Zeestraat en Vondellaan alleen maar tot schijnveiligheid zou leiden. Mogelijk leveren deze maatregelen zelfs meer gevaarlijke situaties op vanwege het beperkte zicht in de bocht.
Wel hebben we het zicht verbeterd door de voetgangersoversteek en de doorsteek verder naar het centrum te verplaatsen. U kunt hierdoor verder de Zeestraat inkijken, waardoor de situatie iets overzichtelijker is geworden.
Doorsteek wordt één richting
De grootste wijziging is de verandering van tweerichtingsverkeer naar een weg voor eenrichtingsverkeer. Hierdoor kunt u niet meer direct vanuit de Duinwijklaan en Zeestraat naar de Vondellaan rijden. Om naar de Vondellaan te rijden, kunt u omdraaien op de rotonde.
Fietspad gescheiden van nieuwe rijbaan
Het nieuwe ontwerp is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten. Daarom komt er ook een vrijliggend fietspad dat aansluit op de doorfietsroute, de Duinwijklaan en de Zeestraat. Met deze aanpassing willen wij het voor fietsers zo overzichtelijk, duidelijk en veilig mogelijk maken.
Meer ruimte voor groen
De aangepaste situatie creëert meer ruimte voor groenvakken op de Zeestraat, Duinwijklaan en Vondellaan. De bestaande bomen blijven behouden en er komt ruimte voor het aanplanten van twee extra bomen, één in de Vondellaan en één in de Duinwijklaan. Daarbij komt er ruimte naast de doorsteek voor een groenstrook met vier nieuwe bomen.
Bel of mail ons bij vragen
Wilt u meer weten? Dan kunt u contact opnemen met projectleider Thijs Lesterhuis via (0251) 256 256 of t.lesterhuis@beverwijk.nl.